XVIII. Hanácké okruh
_______________________________________________________

Startovní listina HO 2014

Po úspěšné premiéře v roce 2012 se stal zázemím akce opět areál Střední školy Polytechnické v Olomouci, kam se začala sjíždět historická vozidla už v pátek odpoledne. Proto pro vzdálené účastníky XVIII. Hanáckého okruhu začínal program už v pátek prohlídkou olomoucké Veteran Areny.
Do té je stylově ve dvou jízdách dopravila historická tramvaj č. 223 vyrobená v Ringhofferových závodech v Praze na Smíchově v roce 1930. V muzeu při večerní prohlídce sice chyběla některá vozidla připravená pro sobotní jízdu, přesto se bylo na co dívat. V čerstvé premiéře tu byl například vystaven sanitní vůz Wikov 7/28 z roku 1929. Veteran Arena nabízí momentálně tři výstavy v jednom: historická vozidla, historické telefony a také historická rádia. Pro účastníky tu navíc bylo nachystáno bohaté občerstvení a tak se málokomu chtělo příjemné prostředí opouštět.
Hlavní program byl připraven až na sobotu, kdy přijeli i méně vzdálení veteránisté se svými automobily a motocykly.
Na ranní rozpravě posádky přivítala osvědčená dvojice „ředitelů“ Hanáckého okruhu Procházka- Kohlíček.
Pořadatelům se i přes tvrdé omezení účasti rokem zániku původního klubu SKAM - 1939 podařilo před olomouckým orlojem opět vystavit více než sto takových strojů!
V divácké soutěži elegance získal už po druhé v řadě cenu vůz Františka Kudely z Kroměříže. Ovšem tentokrát to byl Lorraine-Dietrich z roku 1907 (st. č. 1), který byl zároveň i nejstarším vozidlem akce. Ještě další tři vozy však zažily první světovou válku, od jejíhož zahájení právě uplynulo 100 let! Mezi motocykly byla i přes přítomnost čtyřválcového Indiana se side vyhlášena nejelegantnějším strojem Jawa 350 OHV Tomáše Helsnera (st. č. 112). Indian Four totiž nebyl do hlavní soutěže přihlášen.
Horní náměstí v Olomouci bylo celé prosyceno nejen teplým sluncem, ale také prvorepublikovou atmosférou, ke které napomohlo dobové oblečení valné většiny posádek. K dobové atmosféře odpovídající stáří vystavených automobilů a motocyklů výrazně přispěl i skvělý Olomoucký Dixieland Jazz Band. Pohodu nepatrně narušovalo vedro na hranici snesitelnosti, které však neodradilo asi 5 000 návštěvníků, kteří se přišli na výstavu a komentovaný start podívat.
Přesně podle programu, tedy v 11 hodin odstartoval na trať o celkové délce 100 kilometrů první vůz a poslední vyrážel až téměř v 12:45 hod.
Dopolední, asi třicetikilometrová etapa, zavedla účastníky přes tři průjezdní kontroly (Horka nad Moravou, Příkazy a Vojnice) nejdříve na oběd a pak také na zámek v Náměšti na Hané.
Zatímco si účastníci prohlíželi jeho ušlechtilé prostory, návštěvníci zámku obdivovali ušlechtilé tvary vystavených silostrojů a zejména um našich otců, dědů, či dnes už spíše pradědů. Soutěž je totiž už tradičně zaměřena převážně na československé automobily a motocykly a tak bylo k vidění 8 aerovek, 6 pragovek, 8 škodovek, 21 tater, 2 waltery, 6 wikovů, 8 zetek, 3 motocykly ČZ, 5 motocyklů Jawa (+ jeden automobil Jawa Minor 1) a jedna Eska. Nutno říci, že je však více než skvěle doplňovala tehdejší rozmanitá zahraniční konkurence zvučných značek (Alvis, BMW, Buick, Citroën, Dodge, Ford, Hudson, Chenard & Walcker, Lorraine-Dietrich, MG, Renault, Rolls Royce, Salmson a Steyr. V motocyklech pak Ariel, BMW, BSA, D-Rad, Harley-Davidson, Norton, NSU, Peugeot, San Sou Pap a Triumph.
Do odpolední sedmdesát kilometrů dlouhé etapy se startovalo ze zámku. Ne všechny stroje ovšem v opravdu parném letním dnu viděly také cíl v Olomouci. Naštěstí se většinou jednalo o drobné, doufejme, že do příští soutěže odstranitelné poruchy. Bohužel to však vyřadilo tyto posádky z boje o velmi pěkné hlavní trofeje, které připravil vždy s ohledem na danou kategorii Jiří Rožnovský.
Odpoledne totiž následovaly další tři průjezdní kontroly zaměřené opět nejen na historii motorismu, ale třeba také na odhad délek až po kopání na bránu identickými míči jaké byly na mistrovství světa ve fotbale. I přes předem zaznamenané výtky od několika posádek, že se jedná o „zastaralé svazarmovské“ pojetí akce, se plnění úkolů v průjezdních kontrolách opět účastnila drtivá většina posádek.
Ve večerních hodinách tak mohly být předány ceny ve třinácti hlavních kategoriích. Členové pořádajícího klubu SKAM Olomouc, kteří se v počtu deseti posádek XVIII. Hanáckého okruhu se také účastnili, bojovali mezi sebou a do samostatných kategorií podle značek se tak jejich hodnocení nepromítlo. Mimo tyto kategorie bylo ještě uděleno deset dalších cen napříč kategoriemi, které věnovala většinou zastupitelstva průjezdních obcí. Jednalo se o tradiční vyhlášení nejvzdálenějšího účastníka po vlastní ose, nejstarší vozidlo, nejmladšího účastníka a další ceny. Byly také oceněny tři premiéry vozů po renovaci (Wikov 40, Škoda Popular roadster, Hudson Six) a nezapomnělo se naopak na ty vzorně udržované v co nejpůvodnějším stavu (Harley Davidson a Tatra 52).
Celkovým vítězem a putovní pohár si do Českých Budějovic odvezl Jiří Grünfeld (Walter Junior roadster). Přislíbil, že pohár za dva roky, kdy se pojede XIX. ročník Hanáckého okruhu přijede obhájit.
Na úplný závěr se ještě losovaly další věcné ceny věnované hlavním partnerem akce (TSBOHEMIA Olomouc).
Použté fotografie v této galeriii jsou od autorů:
Karel Manek, Jiří Heda, Tonda Malý, Karel Kupka a Jiří Kohlíček jun.
I přes velké množství cen se zřejmě stalo, že si některý ze 101 dorazivších účastníků žádnou z připravených cen domů neodvezl. Doufáme však, že si z XVIII. Hanáckého okruhu odvezl alespoň pěkné zážitky. Snažili jsme se o to i díky podpoře našich partnerů, jakými bylo Město Olomouc, Městys Tovačov a Olomoucký kraj. No a samozřejmě starostky a starostové většiny průjezdních obcí, ve kterých i občané účastníkům vytvořili nádhernou kulisu.
Děkujeme tedy i zastupitelům obcí: Horka nad Moravou, Skrbeň, Příkazy, Těšetice-Vojnice, Loučany, Olbramice, Bílsko, Cholina, Haňovice, Náklo, Střeň, Štěpánov, Bohuňovice, Bělkovice-Lašťany, Dolany, Tovéř, Samotišky, Bukovany a Velká Bystřice.
Na zdárném průběhu akce a na její celkové úrovni a podobě mají velký podíl také sponzoři, bez kterých by to vůbec nešlo, ať už podpořili akci jakkoliv.

Velké poděkování tedy patří těmto firmám:
TSBohemia a.s., Veteran Arena, Europlast CZ s.r.o., Samohýl Olomouc a.s., Motor Journal, Chropyňská strojírna, STK na Přerovské Olomouc, Lahůdky J. Martinásek, Hanácká Kyselka, Pivovar Litovel, Montix a.s., ELMO-SA Elektromontáže spol. s r.o., Horstav Olomouc, Cedro sole, Tiskárna 7 Ivo&Josef Indra, Restaurace Leguán, MANEK stavební stroje spol. s r.o., Cukrářská výrobna Moser, Hurtado, Syrmex, Profit a SŠP Olomouc – Rooseveltova 79.
rozsáhlá galerie fotografií je i na:
www.i-veteran.cz
Chcete-li shlédnout ještě více a máte facebook, pak krásné fotky pořídil Robert Sobčák:
fotografie od Roberta Sobčáka

nebo další fotky pořídil Zbyněk Zácha:
fotografie Zbyňka Záchy

napsali o nás:
www.olomoucky.denik.cz
www.itydenik.cz
www.furtovnik.cz

a máte-li čas, pak můžete ještě shlédnout pěkné video, které natočil Petr Doležal:
video od Petra Doležala

A ještě jedno video z náměsí v Olomouci:
www.youtube.com
Za pořádající klub SKAM Olomouc
Radek Procházka a Jiří Kohlíček
_______________________________________________________