XX. Hanácké okruh 2018 |
V sobotu 21. července 2018 proběhl už XX. Hanácké okruh, soutěž historických automobilů a motocyklů vyrobených do r.v. 1939 |
SKAM Olomouc uspořádal první ročník Hanáckého okruhu již v roce 1991. Ten byl odstartován z Horního náměstí v Olomouci a jelo se do Mohelnice. Další ročník měl už polední zastávku na hradě Bouzov a postupně se pak střídaly i jiné hrady a zámky jako Kozov, Tovačov či Náměšť na Hané. Stejně tak se měnila místa startu. Několik ročníků hostila veterány i Čekyně u Přerova. Nyní už podruhé Hanácký okruh odstartoval ze Smetanových sadů v areálu Výstaviště Flora Olomouc a potřetí ve své dvaceti ročníkové historii zavítal do Tovačova. |
Z počátečních necelých třiceti posádek v roce 1991 se i přes omezení účasti pouze historických vozidel do roku výroby 1939 tento počet vyšplhal na rekordních 133 v ročníku 2016. Tak velký počet posádek však přesáhl kapacitní možnosti zázemí na SŠP v Olomouci, a proto byl počet vozidel v hlavní soutěži omezen letos na 100. Akce se už tradičně účastnili se svými automobily a motocykly také členové pořadatelského klubu SKAM Olomouc, kterých bylo letos 14. A opět akci doprovodil autobus Tatra 27/64 s dieselovým motorem, který jezdil v Olomouci od roku 1940. Z vraku ho do původního stavu a barev tehdejšího dopravního podniku zrenovoval Vítězslav Zezula. Tímto unikátním autobusem nebo historickou tramvají č. 223, kterou vyrobily Ringhofferovy závody, a.s. Praha v roce1930, se mohli svézt vzdálení účastníci v pátek v podvečer. Jízdy přes historické centrum Olomouce byly dvě a obě končily zastávkou u Smetanových sadů, kde na účastníky už čekala hudební kulisa, večeře a pak i posezení ve stylové restauraci Fontána |
Registrace účastníků probíhala také v sobotu ráno pro méně vzdálené posádky, které se v hojném počtu ještě sjížděly do areálu SŠP. Přejezd do Smetanových sadů, historického srdce Výstaviště Flora Olomouc, už byl individuální. Pořadatelé tu už od rána postupně řadili automobily a motocykly v Rudolfově aleji.Startovní listina obsahovala celkem 115 historických automobilů (91) a motocyklů (23). Nakonec čtyři z přihlášených vozidel na akci nedorazily a čtyři posádky přijely s jiným automobilem, než původně zamýšleli. |
Pořadatel SKAM Olomouc připravil pro XX. Hanácké třináct kategorií. Devět jich bylo tvořeno domácími značkami a čtyři zbývající kategorie tvořily automobily a motocykly značek zahraničních. Cizozemských automobilů přijelo dvacet a byly tak rozděleny ještě do dvou skupin. Jednou byla skupina nejstarších automobilů (do r.v. 1925) a v té druhé byly ty mladší vozy do r.v. 1939. Nejstarším vozidlem byl nakonec Buick z roku 1908. Kromě všech známých československých automobilových značek jako Aero, Praga, Škoda, Tatra, Walter, Wikov a Zbrojovka Brno se představily automobily Bentley, BMW, Esex, Ford, Franklin, Hispano Suiza, Chenard –Walcker, Chevrolet, Lagonda, Mercedes, Opel, Packard, Renault, Sénéchal a Triumph. V motocyklech měly společnou kategorii domácí značky Jawa a ČZ. Dvě kategorie byly pak určeny pro zahraniční značky motocyklů. Jednu skupinu tvořily ty vyrobené v USA a Anglii a ve druhé byly motocykly z Německa a Francie. |
Samozřejmě, že i mezi motocykly se našla zvučná jména. Kromě už zmíněných našich značek Jawa a ČZ se účastnily Hanáckého okruhu motocykly Ariel, BMW, BSA, D-rad, Harley Davidson, Matchless, New Map, Norton, NSU, Royal Enfield a Zündapp. Nejzastoupenější značkou vůbec byla ovšem Tatra. Těchto oblíbených moravských automobilů se sjelo 23! Ostatně ani aerovek nebylo málo – 16, pak následovaly početně zetky s 11 automobily. Pragovek nakonec přijelo sedm, škodovek šest, dva wikovy a jeden walter a jawa. Motocyklů ČZ bylo pět a ještě tři jawy. Dohromady tedy 75 vozidel vyrobených v meziválečném Československu! Byla to výrazná většina startovního pole. Ostatně tím je Hanácký okruh výjimečným veteránským setkáním a už po třetí byl zařazen mezi desítku prestižních akcí soutěžících o Pohár Federace. |
Na Hanácký okruh se posádky sjely nejen z celé České republiky, k nejvzdálenějším patřily veteránisté z Plzně či Liberce, ale byly tu také dvě posádky ze Slovenska a jedna přijela z Německa. |
Po dobu výstavy ve Smetanových sadech atmosféru první republiky dokresloval z hudebního altánku Olomoucký Dixieland jazz Band a dobově oděné posádky pocit návratu starých dobrých časů ještě umocňovaly. |
Na výstavě si už tradičně mohli diváci sami vybrat nejelegantnější motocykl a automobil. Jeden z hlasujících byl pak ještě před vyhlášením vylosován a odměněn stylovým jízdním kolem Legrand, které věnoval hlavní partner akce firma TS Bohemia Olomouc. |
Diváci letos vybrali mezi motocykly Jawu 250 Special Pavla Filípka a v automobilech se jim nejvíce líbil už zmiňovaný autobus Vítězslava Zezuly - Tatra 27/64, který získal cenu Primátora města Olomouce s velkou převahou. Po předání cen se i ostatní vozidla postupně vydala na soutěžní jízdu. |
Každá posádka byla ještě před tím při startu i s vozidlem divákům, kterých se ve Smetanových sadech sešlo opravdu mnoho, řádně představena. Trasa první etapy vedla do Tovačova – města pod spanilou věží. |
V dopolední etapě posádky absolvovaly dvě kontroly. První, s otázkou zaměřenou na nedávný sraz motocyklů Harley Davidson v Praze, byla v Hněvotíně. V Dubu nad Moravou u kostela se zastavovalo 30 cm od sloupků a za odchylky se rozdávaly trestné body. Pak se pokračovalo do Tovačova. |
V areálu zámeckého parku byly automobily a motocykly vystaveny pro diváky a posádky si mohly prohlédnout zámek a také zajít na oběd. Před odjezdem do odpolední etapy vyhlásil Mgr. Leon Bouchal - starosta Tovačova, nejelegantnější vozidlo výstavy v zámeckém parku, kterým se stal Packard Petra Čechovského |
Na zpáteční cestě se zastavovalo v Brodku u Přerova, kde se nejen kopalo na body do malé brány, ale také se ochutnávalo brodecké cigáro. |
Další zastávka, tentokrát i s „hanáckou“ otázkou: Jaký je pravý význam slova Hatě?, byla u nákupního centra Olympia (u Velkého Týnce). Na celkem devadesátikilometrové trati se naposledy zastavovalo ve Velké Bystřici. Tam na posádky čekal ještě speciální úkol zaměřený na historii výroby pneumatik u nás a jako občerstvení také místní vyhlášená zmrzlina. Slavnostní cíl byl letos na Horním náměstí v Olomouci, kde na automobily a motocykly ještě čekali další netrpěliví diváci, kterých bylo už všude po trati mnoho. Většina posádek do cíle dorazila bez vážných problémů, i když všechny bez výjimky přeci jen sužovalo po cestě začínající parné léto. |
Po dojezdu posledních strojů se všichni přesunuli do areálu SŠP, kde byli vzdálení účastníci ubytovaní, a kde po večeři ještě všechny čekal v sále školy společenský večer s vyhlášením vítězů. Ceny se udělovaly ve třinácti jednotlivých kategoriích a pak také v celkovém pořadí. K tomu bylo rozdáno ještě deset zvláštních cen ředitele soutěže. Jednu z nich například obdržel Jiří Bulíček, který si užíval jízdu se svou Tatrou 12, s jejímž rokem výroby (1928) má společný datum narození. Ano bylo jim tedy oběma shodně devadesát let. Podobně na tom byl Jaroslav Drnec se svou ČZ z roku 1938. V osmdesáti letech na osmdesát let starém motocyklu si ocenění jistě také zasloužil. Veteran Arena Olomouc udělovala už podruhé putovní cenu, kterou si tentokrát odvezl do Brna Karel Kupka za příkladně zrenovovaného Sénéchala, který má úžasnou československou historii začínající rokem 1924. Vítězem XX. Hanáckého okruhu se ale stal každý, který se zdárně dostal do cíle. Někteří už spěchali domů, jiní se bavili, tancovali a diskutovali o příjemně prožitém letním dnu až do hluboké noci. |
Bez sponzorů a partnerů by ovšem taková akce vůbec nemohla vzniknout a proto na ně nesmíme s poděkováním zapomenout. Generálním partnerem XX. Hanáckého okruhu byly vedle firmy TS Bohemia Olomouc také Statutární město Olomouc a Olomoucký kraj. Hlavními partnery pak byly firmy Europlast CZ s.r.o, Chropyňská strojírna a OC Olympia Olomouc. Mediálními partnery bylo Rádio Haná a časopis Motor Journal. Tím ale výčet partnerů zdaleka nekončí, neboť na akci se podílela ještě řada dalších firem či organizací jako například: Depam, Jaroš, Wikov Industry a.s., Pivovar Litovel, Sokomax s.r.o., Valach classic, STK na přerovské Olomouc, EMOS, Hajdo Co. Litovel, REA center, Galva Prostějov, SŠP Rooseveltova, Manek Stavební stroje spol. s r.o., Cedro sole, Moser, Lahůdky J. Martinásek, Inter Cars a v neposlední řadě také Město Tovačov a obec Hněvotín. |
Fotografie pořídili: Richard Hryciow Tonda Malý Karel Mánek Jiří Kohlíček ml. Pakli |
Fotografie jednotlivých automobilů a motocyklů XX. Hanáckého okruhu |
Fotografie pořídili: Richard Hryciow Tonda Malý Karel Manek Jiří Kohlíček ml. Pakli |