IV. Svatokopecký okruh 2017 |
vzpomínkové setkání historických automobilů a motocyklů vyrobených před rokem 1964 |
V sobotu 19. srpna proběhlo vzpomínkové setkání historických automobilů a motocyklů vyrobených před rokem 1964. Celá akce začala srazem více než 70 vozidel u Veteran Areny v Olomouci, jejíž parkoviště tak bylo obleženo nejen vozidly, ale tentokrát také četnými diváky. |
Nejstarší automobily a motocykly byly z přelomu dvacátých a třicátých let. Převažovaly domácí značky jako Aero, Praga, Walter, Zbrojovka a z motocyklů Jawa a ČZ. Nejpočetnější skupinu tvořily posádky s automobily Tatra, kterých se sjelo od typu 12 až po Tatraplán celkem deset. Nejzajímavější byla zřejmě Tatra 52 kabriolet, s níž přijel Ing. Tomáš Preiss z Kopřivnice. Zasloužený obdiv sklidila například i čerstvě zrenovovaná limuzína Tatra 75 JUDr. Navrátila, který s ní přijel po ose až z Kyjova. Mezi poválečnými vozy se vyjímaly dva: miniaturní, ale velmi milý Fiat Topolino (1948), s nímž přijeli manželé Kubátovi z Lomnice nad Popelkou a druhým extrémem byl osmiválcový Buick Super Riviera (1958), šestilitr s více než desetkrát větším objemem než Fiat! pana Polišenského z Kroměříže. Motocyklům vládly dvě barvy: Jawa červená a BSA zelená, přičemž jim zdatně sekundovala čerň Arielů, ČZ a BMW. |
V 10:00 hod. se od Veteran Areny rozjela kolona vozidel směřující do Smetanových sadů. Automobily a motocykly byly totiž letos součástí oslav 150 let od založení Rudolfovy aleje. Návštěvníci Letní Flory 2017 tak měli možnost vidět vystavené veterány v okolí fontány, kde historická vozidla tvořila s květinovými záhony krásnou kulisu. |
Jedním z nejobdivovanějších automobilů byla Bugatti 57 z roku 1943, se kterou přijel Ladislav Novák z Uherského Hradiště. Obdržel za precizně provedenou náročnou renovaci čestnou cenu. V této kategorii renovovaných strojů byl mezi motocykly vybrán BSA Empire Star (1938) Františka Sigmunda. V kategorii „obdivuhodně dochovalý stav“ byl oceněn Magnat Debon 350 z roku 1938 Pavla Babušíka. Mezi automobily tuto cenu obdržela už zmiňovaná Tatra 52 Ing. Preisse. Po krátkém představení všech vozidel i s posádkami divákům, se historické stroje vydaly na trať první etapy. |
Trasa zavedla automobily a motocykly na dva historické závodní úseky. Prvním byl Svatokopecký okruh (1946 -1964) a druhým byl závod do vrchu Svatý Kopeček (1926-1927). Jelo za mírného deště, který doprovodil posádky až do 35 km vzdáleného cíle – Parku Sportu v Hrubé vodě. Tam účastníci poobědvali ve „3 a 1/2“ hvězdičkovém Hotelu Hluboký Dvůr. Po obědě se mohli například projet na bobové dráze či projít nově otevřenou Kamzíkovu stezku. Atrakcí Park Sportu v Hrubé vodě nabízí více, ale počasí bohužel tentokrát těmto aktivitám zpočátku nepřálo. Mnozí, ovlivněni předpovědí počasí, tedy s vidinou celodenního deště, zbytečně odjížděli dříve. Pršet totiž přestalo a krásně oschla trať (respektive boby). Zdejší trať tak okusili nejen děti, ale i dospělí, včetně hlavního organizátora Jiřího Kohlíčka. |
Odjíždět se z Hrubé Vody mělo dle předpokladů až v 16:30 hod., ale jelikož déšť startovní pole značně roztrhal (těžko říci kam vlastně všichni spěchali?) opouštěla poslední vozidla areál parku sportu už v čtvrté hodině. Odpolední itinerář účastníky zavedl už za mnohem příjemnějšího počasí ještě na třetí historickou trať, tentokrát rychlostního závodu Příkazy – Křelov. Na této spojnici se jezdilo na čas v letech 1924 -1925. Než se však tato trať projela, proběhlo ještě v Přikazích u Záloženského domu už tradiční fotografování před pamětní deskou. SKAM jí tam nechal umístit v roce 2003 na připomenutí památného října 1923, kdy byl v tomto domě ustaven původní klub SKAM Olomouc. |
Do cíle celkově téměř 100 km dlouhé celodenní trasy v Křelově zbylé, řekněme ty skalní posádky, dorazily daleko dříve než v plánovaných 18:00 hodin. Na pevnosti Fort XX tak nakonec bylo dost času rozebírat nad limonádou, či pivem, (klobásou či žebry) pohodový prázdninový den, který se jak se zdálo na tvářích účastníků, poměrně vydařil. Posádky se pak po sedmé hodině postupně rozjížděly ke svým domovům. |
Fotografie: Tonda Malý, Karel Manek, Tom Malan, Radim Višinka, Ivo Opletal a Jiří Kohlíček Za pořadatelský tým všem zúčastněným děkuje |
Jiří Kohlíček |