XXIV. Závěr sezóny |
Po deváté hodině na boční parkoviště u Globusu v Olomouci, které nám Globus na tuto akci zapůjčil, se začaly sjíždět vozidla účastníků poslední letošní společné vyjížďky. |
Počasí bylo extrémně příznivé a tak není divu, že mimo sedmdesáti pěti přihlášených posádek dorazilo ještě asi čtyřicet dalších vozidel. |
Tato akce je už tradičně otevřena pro všechna oficiální historická vozidla, letos tedy do roku výroby 1982. |
Bylo tak možné vidět jak ty nejstarší, tentokrát dokonce stoleté kusy (Ford T, Chenard & Walcker), tak ty nejmladší, kterým bylo letos teprve třicet. |
Dorazil také parní vůz Stanley, z roku 1916. |
Motocyklů bylo méně, ale i tak jich bylo přes třicet. Nejstarším z nich byl nakonec BSA Sloper 500 z roku 1929. Na sraz přijel i Indian Scout 101 750 se side z roku 1931, ale převažovaly české značky ČZ a Jawa. Anglie byla ještě zastoupena značkami Ariel a Norton. |
Někteří se ale přijeli se svým strojem pouze ukázat, a pak ke své škodě už s ostatními nepokračovali v celodenním programu. |
Nenáročná trasa vedla od Globusu nejprve přes Hněvotín, Bystročice, Blatec, Grygov, Velký Týnec, Doloplazy a Daskabát, až téměř do Velkého Újezdu k Farmářské Baště, kde byl pro předem přihlášené zajištěn oběd. |
Prostor kolem krásně zrekonstruovaného motorestu byl plně zaplněn automobily a motocykly. |
Nikam se nespěchalo a proto se při čekání na oběd, nebo naopak na ty co ještě obědvali, diskutovalo v hloučcích. |
Bylo to také velmi vděčné prostředí pro fotografování. Někteří toho využili a nechali se fotit u konkurenčních strojů, kterým to na slunci opravdu moc slušelo. |
Odjíždělo se opět hromadně v koloně přes Přáslavice zpět do Olomouce k vlakovému depu na Táborské ulici (deponie ČD), kde všechny čekala supící a kouřící parní lokomotiva s připojeným osobním vagonem. |
Souprava popojížděla sice jen v prostoru nádraží, ale i tak to bylo velmi příjemné zpestření prohlídky nově otevřeného muzea starých lokomotiv. |
Připraveno bylo ještě jedno překvapení na kolejích. Někteří si mysleli, že to byla už ta parní souprava. |
Jak se ale ukázalo, byla to elektrická tramvaj vyrobená v ČKD Praha v roce 1930, která na opravdu překvapené účastníky čekala na druhé straně nádražního podchodu. Jízda tramvají byla o poznání delší, neboť vedla okruhem přes centrum Olomouce. Jelo se ve dvou skupinách a dvacetiminutová projížďka byla velmi příjemným zpestřením krásného dne. |
Z muzea ČD se ještě pokračovalo do opravdového kopce na Pohořany, kde byl cíl akce. |
Celá trasa měla zhruba 70 km a na Pohořanech všechny čekala ještě večeře (guláš) a pak také důstojné rozloučení se sezónou 2012. Bylo připraveno svařené víno a teplý čaj, ale to letos opravdu nebylo v téměř letním dni vůbec potřeba. |
Samozřejmě nechybělo vyhlášení tradičních cen (nejstarší, nejvzdálenější, nejhezčí …). Ceny se rozdělovaly už jen mezi těmi, kteří přijeli až do cíle, protože někteří se s ostatními rozloučili už v Olomouci, odkud se vydali ještě za světla ke svým vzdálenějším domovům. Zřejmě tušili, jaké počasí by je čekalo v neděli ráno. |
Ovšem podle ohlasů těch skalních příznivců klubu SKAM Olomouc to nedělní zmoknutí za ten krásně prožitý předchozí sobotní den a pak i večer mezi přáteli stálo. |
Autoři fotek: Jiří Kohlíček ml. Karel Manek Jiří Heda |
Také o nás napsali: Olomoucký deník |