2. března 1924 se v Olomouci ustavil Středomoravský Klub automobilistů a motocyklistů (S.K.A.M.).
Na ustavující schůzi v Obchodní a živnostenské komoře v Olomouci byl jeho předsedou jednohlasně zvolen pan
Jan Vaca, statkář z Příkaz.
My však bereme předchozí rok 1923 za rok založení aktivity klubu S.K.A.M. |
O Čem to vlastně je... |
Středomoravský klub automobilistů a motocyklistů - po přečtení tohoto názvu si málokdo uvědomí oč vlastně jde a co se pod ním skrývá. Píše se rok 1923.
Automobilky v tehdejší republice se snaží přiblížit svými novými lidovějšími modely vozidel širším vrstvám obyvatel. Ve výrobním programu se objevují vozy jako TATRA 11 - nesmrtelný vzduchem chlazený dvouválec, projekt ing. Ledwinky (r.1923).
O rok později přichází automobilka Praga se svým nejmenším čtyřválcovým modelem Piccolo o objemu válců pouhých 707 ccm. V roce 1926 vyjíždí po počátečních neúspěších s lidovým vozem DISK z bran brněnské Zbrojovky úspěšný, téměř nezničitelný typ Z 18 s dvoudobým motorem.
V honbě za obyčejným zákazníkem nasadila všemu korunu firma Aero svým jednoválcem 10 HP (Aero 500). Tento třísedadlový automobil stál necelých 17.000 Kč, což byla cena silnějšího motocyklu se side.
Tento jistě kladný přístup výrobců přispěl k motorizaci státu a i střední vrstvy obyvatel mohly dosáhnout na svuj první automobil. A tito majitelé měli potřebu se podělit o svoje zážitky a zkušenosti a také chtěli hájit svoje zájmy.
Proto vznikaly první motoristické spolky v tehdy ještě mladé Československé republice. |
|
TATRA 17
Ředitel olomouckého divadla na soutěži elegance v Luhačovicích kolem roku 1930 |
V roce 1904 byly založeny naše nejstarší kluby.
Proto také letos slavíme 100 let od vzniku klubové činnosti na našem území.
Se vznikem republiky je z původních dvou již sjednocených pražských klubů ( motocyklisté x automobilisté)
zakládán Autoklub republiky Československé – AKRES se sídlem v Praze.
Jako druhý, ryze český motoristický klub (prvním je EAMS Brno) na Moravě, je zakládán právě Středomoravský
klub automobilistů a motocyklistů v Olomouci. K tomu došlo v Příkazích, kde se 13.října 1923
sešlo 16 zakládajících pánu a ustavilo klub výhradně český, pouze pro česky mluvící členy.
Prvním presidentem klubu se stal Jan Vaca, prezident rolnické akciové rafinerie, později jej vystřídal
Rudolf Synovec, továrník a obchodní rada v Olomouci. Klub měl sídlo v Olomouci, Čsl. Legií 27 v paláci
Čechoslávie ( nyní Sokolská ul. 3/1). Samozřejmě že první členové se skládají převážně z majetnějších vrstev
nejen olomouckého okresu. Tito lidé organizují a rozvíjí motoristický život na Hané. |
|
Zbraslav - Jílovišti 1931 |
- Dne 17. srpna 1924 se jel
I. Hanácký závod motocyklu na 5Km
(Příkazy - Křelov)
- Dne 22. srpna 1926 byl pořádán
I. mezinárodní závod
Olomouc - Sv. Kopeček
|
|
Na tyto motoristické podniky koncem dvacátých let a v letech třicátých navázala řada motoristických soutěží
a závodu z nichž nejznámější byl Svatokopecký okruh.
Po roce 1930 přišli výrobci s dalšími cenově dostupnými vozy. Například Praga Baby, Zbrojovka Z4
(první vuz s předním náhonem u nás), Licenční Walter Junior (FIAT Balila), TATRA 57 tzv. Hadimrška, nádherná Aero 30.
Škodovka představila nejdříve typ 422, pak 420 tedy Populár a jelikož byl z nich nejlevnější (pod 20.000 Kč)
zůstal mu název Liduška. Ale i ceny ostatních vozu byly příznivé a pohybovaly se mezi 22 až 25 tisíci Kč.
Tím se staly automobily dostupné širším středním vrstvám. Všechny tyto vozy mužete vidět i dnes. |
|
Bohužel se ale již blížila doba, která činnost klubu na dlouhou dobu zastavila.
Okupací naší vlasti fašistickým Německem byl soukromý motorismus potlačen a spolky zabývající
se podobnou činností nejprve povinně sdruženy do jediné organizace a potom zrušeny. Po válce již
činnost obnovena nebyla neboť nový režim po roce 1948 podobným samostatným spolkům nepřál.
Byla vytvořena jediná státem kontrolovaná organizace SVAZARM.
Až počátkem 60. let minulého století se i do socialistického Československa dostává módní
trend historických vozidel. Takovéto organizace však bylo možno provozovat právě pod hlavičkou
SVAZARMu. Sběratelů a nadšených renovátorů přibývalo a tak začaly vznikat první Veterán car kluby.
K nejstarším patří VCC Praha a Pardubice. Na Moravi patří prvenství Prostějovu. Až v roce 1982 ,
2.září je založen v Olomouci Nemilanech Classic Car Club Olomouc za účasti 24 nadšenců zajímajících
se o historické automobily a motocykly. |
Po deseti letech činnosti a po rozpadu Svazarmu se klub stává nezávislým . Obnovuje historický název S.K.A.M.
Olomouc a snaží se navázat na slavnou tradici. |
V roce 2000 se klub, který v té dobi měl poes 100 členu rozdělil. Zájmy a specializace se již při takovém
počtu tříštily a tak členové z Přerovska obnovili činnost tamního klubu tentokrát pod názvem Oldtimer Club Helfštýn.
Další skupina zabývající se pouze vojenskou technikou založila VMV Olomouc. To umožnilo, abychom se mohli specializovat
na vozidla, která svým rokem výroby patří do období činnosti původního klubu , tedy let 1923-1939. (V případě vyjímečnosti
vozu je povolena hranice r. 1950.) Pro majitele vozidla s mladším rokem výroby jsou dosud plně otevřeny spřátelené kluby v
Mohelnici či ve Šternberku. |
|
Uvítáme také každý zájem či informaci o našem klubu z jeho dávné minulosti, fotografie, články o klubu v tisku,
odznaky či původní plakety, které klub kdysi nechal pro své členy zhotovit. Pokud třeba vlastníte nějaké náhradní díly,
případni vrak motocyklu nebo automobilu, obraťte se na náš klub. Naši členové třeba právě tu Vaši zdánlivě nepotřebnou
věc mnoho let hledají a tak ji od Vás rádi odkoupí. |
V současné době klub sdružuje cca 50 nadšenců pro historická vozidla z převážně předválečného období
(tedy doby největšího rozmachu původního klubu). Zabýváme se nejen restaurováním svých plechových miláčků,
pořádáním sportovních veteránských soutěží, ale také pořádáme mnoho jiných společenských a kulturních akcí,
které jsou určeny i pro veřejnost. V roce 2003 klub oslavil 80 let od svého založení. Při této příležitosti
byla slavnostně odhalena pamětní deska na Vacově domě (dnes Hotel Záložna), v Příkazích. |
Klub je i nadále otevřen novým členum vlastnícím historické automobily či motocykly.
Scházíme se vždy 2. čtvrtek v měsíci, v 17 hodin, v salónku Hotelu Senimo v Olomouci. |
PPokud potřebujete klubovou testaci pro uplatnění slevy na povinném ručení historického vozidla (případně odpuštění eko poplatku), klubová testační komise je Vám k dispozici. V případě zájmu jsme schopni zajistit i krajskou testaci potřebnou pro získání ZRZ (zvláštní registrační značky) na historické vozidlo, kterou pak vydává místně příslušný krajský úřad - odbor dopravy, registr vozidel. |
takto vypadá "auto" v nálezovém stavu |
dlouhá cesta k vítězství v soutěži elegance |
Tak vypadala Aero 30/1937 ve své době ... |
... tak vypadá dnes, ale nebylo lehké získat vůz zpět do rodiny původního majitele. |
A je vidět, že majiteli přináší velkou radost. |